South-Africa, Hluhluwe ... Cape Town

Een eerste beschouwing …..….

Op een dag als vandaag, als de regen met bakken uit de hemel komt, denk je was ik maar met 'vakantie'.

Heerlijk in de zon, wat onderuit gezakt in een gemakkelijke stoel, je benen op de tafel, buiten, met het zicht op de bergen [met sneeuw op de toppen natuurlijk] en een heerlijk glaasje ….

Natuurlijk ga je er dan wel vanuit dat het in de vakantie mooi, droog en aangenaam weer is. Dat is natuurlijk niet zo, maar je verteld je zelf dat dit wel zo is…

Waarom vertel ik dit. Ik heb lang gedacht dat Afrika, ook Zuid-Afrika een land van droogte is. Maar dat blijkt zeker niet overal, zo te zijn.

Als ik de berichten lees, dan blijkt toch dat met name in de zomer er heel veel regen valt in het gebied van Kwazulu Natal en dan met name het gebied tussen de Indische Oceaan en Lesotho, het Drakensgebergte. Dit geeft natuurlijk prachtige groene landschappen, mogelijkheden voor landbouw, maar natuurlijk ook weer overlast.

Zo zijn er nog veel, veel meer oordelen en vooroordelen over een land met enorme verschillen, in cultuur, natuur, in kleur en eigenlijk in alles.

De reisgids die ik deze week heb meegekregen begint met een treffende omschrijving: “Een Wereld in een Land”. Door Nelson Mandela nog verbijzonderd door de naam Regenboognatie mee te geven. Bedenk het maar, alles komt voor in dit land!

We hebben besloten, zo rond het eind van vorig jaar, om op bezoek te gaan in het land waar onze beide dochters al bijna een jaar wonen en werken. We willen, samen met hun, iets meer gaan begrijpen van het land, de mensen, de cultuur enz. Dat gaat natuurlijk nu een onmogelijke taak worden.

Hoe meer ik hoor en lees, hoe meer ik besef dat het slecht een zeer klein deel gaat worden. Maar ….. het is altijd meer dan thuis blijven zitten en je mening laten bepalen door het dagelijkse “nieuws” in kranten en journaals waar alleen maar over crisis wordt gesproken.

Maar, we willen natuurlijk juist ook naar dit deel van de wereld om samen het land te gaan verkennen.

Een eerste ervaring bij de voorbereiding: je ontmoet mensen die elk vanuit verschillende invalshoek, vertellen over het land. Daar heeft natuurlijk iedereen zijn eigen ervaring en gevoel bij. Gesproken met mensen die al mooie reizen hebben gemaakt, waar veel onderzoek wordt gedaan en studies zijn verricht. Het land waarmee vanuit onze omgeving zakelijke relaties worden onderhouden, een land waar veel vrijwilligers worden gevraagd en gaan werken. Een land waar veel problemen zijn met aids enz enz. Zo ontmoet je mensen om nooit meer te vergeten, met prachtige en soms ook trieste verhalen. Verhalen die ook herinneringen oproepen. Het is natuurlijk ook geweldig dit mee te maken. [bedankt Joyce, door de foto’s ben ik nog enthousiaster geworden!!].

Natuurlijk zijn er ook verhalen over criminaliteit, moord en diefstal, gevaar en veel meer zaken die serieus spelen. Vaak ook verhalen van mensen die er niet zijn geweest en verhalen van gehoord hebben en vooroordelen. Het i soms zo fijn om verhalen te vertellen goe fout het ging ..... Uiteraard gelden daar heel andere regels, normen en waarden. Dat geldt voor elk land! We zullen daar in het bijzonder, in ons gedrag, in onze manier van leven en reizen, rekening mee houden. Je hebt het niet alleen zelf in de hand. Het geeft natuurlijk wel iets meer spanning dan een vakantie aan de Franse zuidkust of in een caravan op de Veluwe, maar dat heeft ook wel wat. Het is een bewuste keuze en we zullen de [cultuur]schok [moeten] ondergaan. Een uitdaging!

Tot een volgende keer,

Jan

Annelies

voor als je me nog kent...Afrika is mooi hoor hihihihihi...maar we zullen het vazelf gaan zien...ben wel de eerste he...en zo ver weg...kus