South-Africa, Hluhluwe ... Cape Town

Kaap De Goede Hoop

Sunset in Cape Town.

Vannacht was het rustiger. We hebben redelijk geslapen,maar zijn niet tevreden over de accommodatie, tot nog toe de enige …
Het weer is prima en als eerste rijden we van Stellenbosch naar de luchthaven van Kaapstad om te kijken waar we de auto moeten brengen. Dat bleek wel slim, want het is een grootse verbouwing en een enorme puinhoop, maar ….. Na een paar keer rondrijden hebben de Firstcar gevonden en rijden we richting het centrum om als eerste Victoria and Alfred Waterfront te bekijken. Een druk, maar sfeervol centrum. Bij het Mandela House hebben kaarten besteld voor het bezoek aan Robbeneiland. Morgen gaan we er naar toe, nu zullen we proberen ons door het gekrioel in Kaapstad heen zien te komen. Uiteindelijk, na tig keer vragen en omrijden komen we in ons laatste Hostel, deze vakantie. Dat ziet er goed uit en we hebben één grote kamer, wat mooi uitkomt omdat we nogal wat zaken moeten verdelen. Die “20 kg” wordt een grote ramp. Maar ja, dan moet je ook maar geen souvenirtjes kopen die zwaar wegen ha ha.
Nadat we naar de bekende Tafelberg zijn gereden blijkt deze te zijn gesloten. Het waait te hard, Jammer, want er hangen geen wolken en het is mooi weer. We zijn een rondje gereden en hebben daarna het Iziko Kasteel van goede hoop, een soort fort en museum bezocht, in het centrum van de stad. Een kleinigheid: de klok in de toegangspoort is in 1697 in Amsterdam gegoten. Overal kom je de sterke invloed van Nederland in het verleden tegen. En …… deze keer zeker niet in negatieve zin.

Inmiddels ben ik een klein beetje bekend geraakt aan de rijstijl en de drukte van de stad. Links rijden en langs scheurende taxibusjes ….. en steile hellingen [> 12%] en de stad …. ‘t is even wennen, maar het gaat wel lukken .. hoop ik ..
Weer wat later, zo rond een uur of zes zijn we een andere berg opgereden aan de zeekant en hebben met vele andere mensen zitten genieten van een fraaie zonsondergang.
Morgen gaan we varen en zien wat Robben eiland ons bied. Tot de volgende keer. Jan.

Robben eiland.

We staan vroeg op. Even de weg zoeken naar het V&A Waterfront. De parkeerwachten zijn er nog niet als wij arriveren, dat scheelt meer R 10. Daar zouden ze in Nederland eens een voorbeeld aan moeten nemen. Een [bijna] persoonlijk bewaakte parkeerplaats voor € 1,00 per dag!! Overigens bij ons Hostel kunnen ook niet parkeren op eigen terrein. Daar hebben we een parkeerplaats vakbij, waar een bewaker 24 uur de auto bewaakt. Het geeft wel een veilig gevoel, de rest is altijd afwachten. Voor een nacht betalen we R 20.

We varen weg vanaf de Mandela Gateway. De zon staat net boven de horizon. We schieten een paar mooie plaatjes van de Tafelberg als we de haven verlaten. We hebben echt geweldig mooi weer en ondanks dat toch een deining op zee van een paar meter. Heerlijk!!

Over Robben eiland is veel te schrijven. Er is ook heel veel verteld. Een geweldige guide hebben we gehad. Zeer enthousiast en een fijne humor. Als eerste wilde hij weten waar we vandaan kwamen en daarna had hij direct [in relatie tot Zuid-Afrika] een verhaal wat bijvoorbeeld Nederland voor Zuid-Afrika betekend heeft, of juist ook niet. Geweldig. De geschiedenis, de apartheid, de gewoonten, de bijzonderheden …. Alles komt aan bod. Wat zeer bekend en steeds weer terugkomt is dat wij Nederlanders een horloge hebben en wij [ de zuid Afrikaners] de Tijd. Iets wat haast heeft duurt ongeveer 3 weken. Now is een paar uur, Now Now, ….. Daar is iets meer spoed bij, zo’n 5 tot 10 minuten. Dit zijn geen grapjes!!

De guide is zelf woonachtig op Robbeneiland en een andere guide in de gevangenis is zelf een politiek gevangene. Zeer gemotiveerd en gedreven. Het valt op, dat vinden we toch wel zeer bijzonder, Ze zijn trots op hun land, op alles wat Zuid-Afrika is, hoe het land is, de verschillende bevolkingsgroepen, hun aard, de muziek, de dans. Ze zingen de gehele dag, met elkaar, klappen en zijn vrolijk. Dat zijn kenmerken die je blij kunnen maken. Ik mis dat in Nederland!!

Dat Nelson Mandela en vele anderen zijn opgesloten in de gevangenis op Robbeneiland is bekend en daarover kan van alles over worden gelezen. Dat hij, en zijn mede gevangenen, minimaal 6 uur per dag in de kalsteengroeve moesten hakken, 13 jaar lang en dat daarna wat ze losgehakt hadden, nooit zou worden gebruikt, maar gewoon aan de andere kant van de groeve er gewoon weer in werd gestort, dat hebben ze lang niet geweten. Dertien jaar lang helemaal voor niets, omdat je politiek anders denkt …… Daarom zijn ze onder andere zo blij om wat ze vrijheid noemen. Freedom day is 27 april. Een nationale vrije dag, dan hoor je iedereen, ook op de radio, maar ook op straat, praten over wat dat voor hun betekend. Doen wij dat ook op Bevrijdingsdag??

Alle verhalen zijn de revieu gepasseerd. Zo ook dat Nederland het eerste land was dat het apartheidsregiem in Zuid-Afrika veroordeelde. Acties om stickers te plakken op sinaasappels met leuzen om geen citrusvruchten uit Zuid-Afrika te eten zijn vanuit Nederland ontstaan. Ze hebben hier veel steun en grote waarde aan gehecht.
Een ander belangrijke waarde vanuit de strijd tegen de apartheid is reconsilidatie. Dit wordt uitgelegd dat er geen vergelding moet plaatsvinden voor wat is aangedaan aan hen die onrecht, pijn en straf is aangedaan. Een belangrijke waarde als je dat echt kan uitvoeren en uitdragen. Overigens heeft de nieuwe president Zuma, gelijk met Mandela gevangen gezeten op Robben eiland.

In alle verhalen die verteld worden komt ook het andere verleden, als lepra eiland en een functie als verdedigingswerk in de 2e wereldoorlog aan bod. Veel te veel om nu op te schrijven, maar …… indrukwekkend, de moeite waard, leerzaam en met humor verteld aan een internationaal publiek. In onze bus zaten van 2 mensen uit Zuid-Afrika, de rest kwam uit India, Egypte, Engeland, VS, Nederland, Griekenland en Noorwegen. Kortom een dag waar we naar hebben uitgezien en een dag om niet snel te vergeten.

Na afloop verkennen we het V&A Waterfront verder. Veel dansers, straatmuzikanten, drummers en mimespelers. Een gezellig, modern deel van de stad, waar het leuk vertoeven is. Aan het eind van de dag, het is nog steeds stralend mooi en warm weer, gaan we nogmaals van de Signal Hill van de zonsondergang genieten. Heel mooi en het was zomogelijk nog drukker met mensen die ook hiervan wilden genieten. Zuid-Afrikaners kunnen genieten van een braai, gezellig ergens op een bankje in het park, in het bos, aan het strand of zoals nu, bovenop een berg, een glaasje drinken, heerlijk genieten met vrienden, familie of bekenden. Leuk, bijzonder en opvallend deze spontaniteit en gezelligheid. Iets om trots op te zijn!!
Tot een volgend moment! We gaan de Kaap de Goede Hoop nog bezoeken en dan gaat het aardig opschieten om de spullen weer in te gaan pakken. Groet, Jan.

Kaap de Goede Hoop.

Het gebied van Kaapstad strekt zich uit tot en met het schiereiland. Dit schiereiland is ongeveer 100 kilometer lang en nadat de bebouwing van de stad stopt, begint het Table Mountain Nationaal Park. Het park eindigt bij Kaap de Goede Hoop.
Vanuit onze verblijfplaats zijn we de gehele dag bezig een rondje te rijden. Een eerste stop maken we opnieuw bij de pinguïn kolonie, nu bij Simonstown. Het blijven leuke diertjes, zie kleiner zijn dan we eerst dachten. Helaas is er een hele commerciële toestand van gemaakt, wat het geheel er niet aantrekkelijker op heeft gemaakt, daarnaast wordt het gewoon duur om er even rond te lopen. Snel rijden we via allerlei kleine vissersplaatsjes naar het zuidelijkste puntje van Africa. Eerst klimmen we naar de vuurtoren [Cape Point] en daarna naar Kaap de goede Hoop. We zien de golven op de rotsen slaan. Je kan je voorstellen dat bij storm en koud weer het hier enorm kan spoken. Niet voor niets was het in de periode rond de 17e eeuw hier een wrakkenravage. Op vele plaatsen zouden hier nog de restanten van moeten liggen. We rijden terug via de “koude kant” van het eiland. Helaas is de Chapman’s Peak gesloten wegens onderhoud. Dit is een hele mooie route om te rijden, weer een reden om nog eens terug te komen.
De natuur is prachtig. Opnieuw hebben we een fantastisch mooie dag meegemaakt. Ook deze dag was weer de moeite waard. Nog één dag echte vakantie, twee dagen vliegen en dan is het weer voorbij. Een aaneenschakeling van prachtige momenten die het waard waren meegemaakt en beleefd te hebben. Samen met de drie meiden is het heel fijn geweest. Zij blijven hier nog twee weken en komen dan ook naar huis.
De laatste dag gaan we Kaapstad lopend onveilig maken. We hebben met de bewaker af gesproken dat de auto ook overdag mag blijven staan. Loopstreet en de Buitengragt zijn enkele straten die lang en druk zijn met allerlei winkels.

Nu dan zullen de dames zich wel vermaken ….. Als we thuis zijn, zal ik het verhaal afmaken, de foto’s sorteren enz enz. Nog heeeeel veel werk. En met een beetje geluk krijg ik nog wat tijd om de weblog bij te werken. Tot vandaag heb ik nauwelijks aan het werk gedacht, laat staan dat ik nog weet wat er allemaal staat te gebeuren. Het enige dat ik weet, is dat er veel staat te gebeuren, maar dat wachten we dan maar af. Ik hoop dat jullie allemaal met plezier de weblog hebben gelezen en samen met ons een bijzondere reis hebben beleefd. Tot later, misschien wel vanuit thuis, een hartelijke groet, Jan.

marja noordermeer

Ad en ik hebben genoten van de verhalen Jan.
Die actie met die sinasappelen, bracht een herinnering terug. In die tijd was ik namelijk als 15 jarig meisje met mijn Havo klas in Parijs, en we hebben daar in de kantine van het hostel actie gevoerd op deze manier, zij gaven ons daar nml de zuid-afrikaanse sinasappel.
Die mensen daar begrepen er helemaal niets van, maar bij ons speelde dan toen heel erg.
Fijn om te lezen dat er wel doorgedrongen is in Afika.

Hele fijne reis terug naar ons koude kikkerlandje, waar helaas het kleine fokloristische feest wat we nog uitbundig vieren hier, door een gek is verziekt.

Gert

Hallo Bonen leuk om te lezen dat jullie het zo fijn hebben,nog een paar leuke dagen en een goede terug reis gewenst van ons hier