South-Africa, Hluhluwe ... Cape Town

Kaapstad > Johannesburg > Munchen > Amsterdam.

Sanibona,

Hallo, een goede dag toegewenst, een hartelijke groet vanuit Zuid-Afrika. Twee reisdagen zijn wel te combineren in één verhaaltje denk ik. We vertrekken niet te vroeg om vanuit onze verblijfplaats in het centrum van Cape Town naar Bloubergstrand te rijden, een plaats zo’n 30 kilometer ten noorden van het centrum. We nemen daar afscheid van de beide meiden. Ze zullen hier bij YFC nog twee weken meedraaien bij verschillende projecten.

Wij rijden naar het vliegveld en brengen gelijk de auto terug. Dat verloopt vlekkeloos. Daarna opzoek naar de Domestic terminal. Bij het inchecken vertelde de beambte dat het handiger is om de bagage gelijk maar door te labelen tot Amsterdam. Anders moet je bij elke luchthaven je bagage gaan opzoeken en telkens weer opnieuw gaan inchecken. Fijn dat ze meedenken. Bij de heen-vlucht kon dat niet op Schiphol?! Het kan dus gewoon wel, maar je moet het ook willen doen!

In Johannesburg is het knap zoeken. Het is een enorm groot vliegveld. Al bijna helemaal opgeknapt voordat volgend jaar de wereld kampioenschappen voetbal plaatsvinden. We hebben veel activiteiten gezien om accommodaties en stadions te bouwen. Dus ook de omgeving, dus ook het openbaar vervoer, dus ook het vliegveld, dus verdwijnen de townships op die routes om elders weer “opgebouwd” te worden, buiten de stad, buiten het blikveld van de toerist, buiten het gezichtsveld van de pers en supporters. Gewoon het de shovel er overheen en alles is zo plat … Toch is en blijft iedereen erg enthousiast. Volgend jaar maar eens kijken wat dit allemaal gaat opleveren.

Via Johannesburg vliegen we naar Munchen en daarna even overstappen naar de vlucht naar Amsterdam. Bij veel gates zijn er geen directe toegangen naar de vliegtuigen. Je stapt eigenlijk bij de gate in de bus die je daarna naar je toestel brengt. Als je voor elke gate een direct opstappunt zou maken moet de vluchthaven verdubbeld worden qua oppervlak. We vliegen in een Airbus 340/300. Het toestel is half vol, dan wel half leeg voor de liefhebber. De crisis??

Woensdagmorgen zijn we conform schema veilig geland. Het zit er op. Er is al eerder een samenvatting geschreven, dat gaan we nu dus niet meer opnieuw doen. Gewoon geweldig prachtig, mooi, indrukwekkend, fantastisch, en er blijven veel vragen over, divers, het gevarieerd, net zoveel kleuren als er in een regenboog[natie] zitten. Dan is de cirkel weer rond!!

Alle medereizigers, nogmaals bedankt voor de belangstelling, voor de reacties op de weblog en op andere wijze!

Een hartelijke groet en misschien wel weer tot een volgend moment … Jan

Ria van Wingerden

Welkom thuis! Fijn dat alles goed is verlopen en we zien jullie misschien zondag in de kerk.
Groet, Ria en Leen van Wingerden

Janie:

Welkom thuis, fijn om overal nu van na te gaan genieten, nu jullie veilig thuis zijn gekomen.
Nu de meiden nog...