South-Africa, Hluhluwe ... Cape Town

Zuid-Afrika houdt 22 april 2009 verkiezingen

Zuid-Afrika houdt op 22 april parlementsverkiezingen. Dat heeft interim-president Kgalema Motlanthe gezegd. Het worden de vierde verkiezingen sinds er in 1994 een eind kwam aan de apartheid.
Verwacht wordt dat het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) zal winnen, maar dat zijn meerderheid zal slinken door het overlopen van een deel van de kiezers naar een partij die zich van het ANC afscheidde toen Thabo Mbeki als president werd afgezet.

Motlanthe zal waarschijn lijk worden opgevolgd door Jacob Zuma. De ANC-leider kan nu niet tot president worden gekozen omdat hij niet in het parlement zit. Ondanks corruptiebeschuldigingen geniet Zuma grote populariteit in het ANC.

PIETERMARITZBURG - De kans dat Jacob Zuma, de leider van het African National Front (ANC), volgend jaar zijn aartsrivaal Thabo Mbeki opvolgt als president van Zuid-Afrika, is fors toegenomen. Een rechter in het Hooggerechtshof in Pietermaritzburg verwierp gisteren de aanklachten wegens fraude en corruptie tegen Zuma. Volgens rechter Chris Nicholson zijn de aanklachten niet meer of minder dan een politiek complot tegen de ANC-leider. ''Het riekt naar Kafka,'' zei Nicholson.

''Dit is een overwinning voor de democratie,'' zei Zuma na de uitspraak tegen een jubelende massa aanhangers voor het gerechtsgebouw. ''Het is een overwinning voor ons rechtssysteem.'' En vervolgens gaf hij toe aan de roep van de menigte om het oude antiapartheidslied te zingen dat zijn handelsmerk is geworden, Umshini wami, 'Breng mij m'n machinepistool'.

De aanklachten tegen Zuma werden oorspronkelijk in oktober 2005 ingediend, vier maanden nadat hij door Mbeki was ontslagen als vicepresident. Dat ontslag volgde op de veroordeling van een naaste medewerker van Zuma wegens het uitlokken tot omkoping van zijn chef door een Franse wapenfabrikant.
In september 2006 strandde de rechtszaak tegen Zuma op juridisch-technische onvolkomenheden. Maar de aanklacht werd opnieuw ingediend in december 2007, enkele dagen nadat Zuma Mbeki had verslagen in de bittere strijd om het partijleiderschap van het ANC.
''Dit is een les dat we ons nooit rustig moeten houden wanneer degenen die aan de macht zijn de wet schenden,'' zei Zuma veelbetekenend.

De leider van de grootste vakbond in Zuid-Afrika, Zwelinzima Vavi, was nog duidelijker: ''De rechter heeft vandaag vernietigende dingen gezegd over het staatshoofd Thabo Mbeki,'' zei de secretaris-generaal van Cosatu. Op 22 april 2009 zijn er presidentsverkiezingen. Mbeki kan grondwettelijk na twee ambtstermijnen dan geen kandidaat meer zijn. Maar de weinig populaire president gunt Zuma het hoogste ambt niet en zou, indien de strafvervolging tegen zijn rivaal was doorgegaan, ongetwijfeld een eigen kandidaat naar voren hebben geschoven.

Die kans lijkt nu verkeken. Zuma is onmetelijk populair onder de arme zwarte Zuid-Afrikanen. Zijn aanhang had al gedreigd Zuid-Afrika onregeerbaar te maken als hun held zou worden veroordeeld. Leiders van de invloedrijke jeugdliga van het ANC riepen de afgelopen weken om het hardst dat zij 'zouden doden en sterven voor Zuma'.
De rechter zei gisteren dat het de openbare aanklagers vrijstaat opnieuw een aanklacht tegen Zuma in te dienen, mits zij daarbij de juiste weg bewandelen.

Maar de kans daarop is gering. Het parlement, waarin het ANC een allesoverheersende positie inneemt, bereidt wetgeving voor om de positie van de openbare aanklagers te kortwieken. Het ANC beschouwt het ontslag van strafvervolging van zijn leider als een eerherstel.

Volgens betrouwbare bronnen in Pietermaritzburg wordt het spannend. Wij gaan er in ieder geval voor zorgen dat we uit de buurt zijn van de grote steden van KwaZulu Natal waar veel aanhangers van het ANC wonen en zoeken onze rust in de omgeving van de Olifanten.

JOHANNESBURG - De voormalige Zuid-Afrikaanse president Nelson Mandela heeft zich tijdens een partijbijeenkomst van het Afrikaans Nationaal Congres achter ANC-leider Jacob Zuma geschaard. Dat heeft het ANC zondag bekendgemaakt.De steun van Mandela aan Zuma wordt gezien als een enorme opsteker ... 15 februari 2009

Rond de datum van de 22e zijn wij waarschijnlijk in de omgeving van het Addo elephants Park, ten westen van Port Elisabeth aan de East Coast.
Hopelijk blijft het rustig en wordt er gezamenlijk aan het nieuwe Zuid-Afrika gewerkt.

Tot zover het laatste 'nieuws' rondom de komende verkiezingen in Zuid-Afrika.