South-Africa, Hluhluwe ... Cape Town

Van idee naar werkelijkheid

Toen het idee om naar Zuid-Afrika te gaan werkelijkheid werd begon de motor te draaien, eerst langzaam, maar uiteindelijk draaide de machine op volle toeren. Je vraagt hier, je informeert daar. Gaan we reizen, of gaan we trekken. Dit behoeft misschien enige toelichting. Het doet me namelijk denken aan de principiële keuze die gemaakt is voorafgaand aan het reorganisatie traject waar we op dit moment middenin zitten… maar dat vergeten we vanaf nu direct weer …

Kies je voor een vast uitgestippelde route met vaste markeringsplaatsen. Een soort georganiseerde trip waarbij veel vooraf vast staat, dan ben je aan het reizen of ……. Kies je voor wat meer onzekerheid, dan ga je trekken. Dat weet je natuurlijk wel waar je heen wilt, maar de manier waarop je er gaat komen staat niet vast. Een doel hebben blijft belangrijk!. Het is keuze die vrijheid geeft, ontwikkelingen op je af laat komen, een besluit neemt en weer verder gaat. Ook kiezen blijft belangrijk.

Omdat we gaan naar een land waar we eigenlijk niet zoveel van af weten. Je, zeker in de beginfase nog alles wil en moet onderzoeken, hebben we uiteindelijk besloten maar twee zaken vast te leggen. De keuze is gemaakt, we gaan trekken.

Omdat reizen een grotere zekerheid geeft dan trekken maar minder flexibel is en niets menselijk ons vreemd is, blijft het wel opletten, je komt snel in de verleiding…. Het zal uiteindelijk met een afwisseling worden van het een en het ander.

Eerst maar eens gekeken op het Intranet. De verwarring die daarna ontstond was groot. Een zodanig enorme hoeveelheid informatie dat ik me eerst maar eens ben gaan verdiepen wat volgens de vele reisorganisaties nu de plaatsen zijn waar ze alle toeristen naar toe willen slepen. Dat willen wij misschien ook wel zien, maar dan zonder die massa’s mensen. Of zijn die er gewoon niet? Vergelijken we het met de attracties en het toerisme zoals je die in het “westen” tegen komt? Ook daar eerst maar eens wat onderzoek naar doen. Nu dat blijkt wel mee te vallen, die drukte is minimaal en in de tijd die wij gaan is het zomerseizoen al ver voorbij. Het is dan midden in de herfst.

Dus gestart bij een reisbureau en alle folders opgehaald waar het woord “Afrika”in voorkomt. Weer een paar weken werk. Gaan we naar de kust, naar de bergen, gaan we voor de game drives, de natuur reservaten, de afgelegen gebieden waar de stammen nog leven. Hoe komen we er, huren we camper of een auto?. Vergeten we Cape Town niet en Robbeneiland? Of ….. gaan we gewoon zien wat we tegenkomen? Wel jammer natuurlijk als je ergens langsrijdt en er later achter komt dat je toch iets moois gemist hebt. Tja, dus toch wat voorwerk doen en vooral ook luisteren en ........ lezen, veel lezen.

Kan je overal wel [veilig] komen? Wie er eerder is geweest, kan het antwoord geven. Maar daarover later nog wat meer. Dus ….. bij het reisbureau komen we niet veel verder al hoewel die mij wel een vluchtplan en een bijpassende prijs geven. Daarna werd het even stil in huize rusteloos, maar niet voor lang.

Omdat structuur toch wel enige houvast geeft, hebben we eerst alle belangrijke plaatsen maar eens op een rijtje gezet en gegroepeerd naar gebied en later weer in een volgorde gezet. Zo ontstaat een voorlopige [voor mij logische] route. Wat heen en weer gemaild naar de dames in Durban en dan worden de contouren van de trip zichtbaar. De eerste kennismaking zal zijn met KwaZulu Natal, Eshowe en Hluhluwe om daarna via het voormalige Transkei [Eastern Cape], de Drakensbergen, af te zakken naar de Western Cape en daarna via de Karoo, naar Cape Town te trekken. Natuurlijk wordt de bloemenroute, dewijnroute niet vergeten. Een lekker glaasje wijn uit Zuid Afrika is natuurlijk wel heel gezellig. Als er nog wat tijd is, proberen we ook nog langs de Atlantische oceaan naar het noorden [Cederberg] te gaan, maar of dat lukt ….. Dan zijn we al weer heel wat weekjes verder.. wie weet.

Maar eerst maar eens zorgen dat we een ticket krijgen met de juiste aansluitingen. We willen in ieder geval niet midden in de nacht in Johannesburg aankomen. We starten op Schiphol, vandaar naar Frankfurt, overstappen en dan de nachtvlucht naar Johannesburg. Daar aangekomen in de morgen nog een overstap via een locale vlucht naar Durban. Het ziet er op papier logisch uit, het is bij elkaar toch een uurtje of veertien vliegen. Of de praktijk hieraan gelijk is, zal mogelijk in een volgend verhaal duidelijk worden. Wordt het stil ….. geen paniek, dat zijn we aan het trekken en hebben gewoon geen verbinding met het Internet, even geen zin of geen tijd en kan een verhaal gewoon even niet geplaatst worden. Die onzekerheid duurt hooguit zo’n week of vijf en kan achteraf er altijd nog wat, in goed Nederlands, “ge-up-load” worden. Maar dat is een scenario waar voorlopig niet vanuit wordt gegaan. Geen bericht .... goed bericht!.

De vluchten die we hebben geboekt via Internet en bevestigd hebben verlopen prima. Het is nog wel even spannend of de tenaamstelling op de instapkaart/tickets en de vermelding op de paspoorten correct is. Het is gecheckt bij de maatschappij, het moet goed zijn, maar …… ik heb nog een paar procentjes twijfel. Ik houd in zo’n situatie eigenlijk van wat meer zekerheid. Ok we weten het binnenkort.

De tweede keuze was om van thuis uit een auto te huren. Omdat we toch met vier volwassenen rondtrekken en daarbij ook over evenredige tas – koffer – souvenir ruimte moeten beschikken lag de keuze voor een camper voor de hand. Een vrachtauto zou nog handiger zijn …. “Velen” gaven het advies dat de eerste keuze geen verstandige zou zijn. Te opvallend, te gevaarlijk. Omdat we ook niet beter weten, wordt dit advies gewoon opgevolgd. Soms luister ik [zelfs ik] gewoon naar een advies. Blijft de gedachte of dit nu ook werkelijk zo is, maar ja … daar kom je nooit helemaal achter en dat laten we hopelijk zo. Ik blijft het wel een erg leuke optie vinden. Misschien later nog eens?? Wie .. ??

De meiden hebben diverse keren een auto gehuurd via AroundaboutCars, met een heel goede ervaring. Het e-mail contact verloopt plezierig, snel en correct. Dus is de huur van een auto snel geregeld. Nu moet alleen alle bagage nog in het autootje passen, want het lijkt er op dat de maximale kilogrammetjes mee moeten en in een andere samenstelling weer mee terug moeten ….

Dat is ongeveer zo het enige wat we hebben vastgelegd in combinatie met een route. Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat de gebieden en plaatsen die op het lijstje staan zeker de moeite waard zijn. Heel erg leuk om juist in de voorbereiding mensen te spreken die je er vaak met zeer enthousiasme je van alles vertellen en laten zien. Ik had dat al eerder geschreven, maar het geeft gewoon een heel fijn gevoel en net wat meer zekerheid in een traject waarin we je gaat trekken. Bedankt! Inmiddels ga ik me realiseren dat de tijd om dit deel van de wereld te kort gaat zijn. Maar ja misschien wordt het nog wat met een campertje ..... [later]...

Nu dit waren de voorbereidingen, de plannen, de geschiedenis en wat ontwikkelingen in de politiek, mbt de verkiezingen. We zijn er klaar voor en willen nu ook gelijk vertrekken. Bepakt en voorzien van de nodige boeken, waaronder in ieder geval de Loneley Planet, kan het van start gaan. Uiteraard met de camera, voldoende geheugenkaartjes en batterijen en ….. nog veel meer, waaronder een geweldige zin….. O ja, volgens Dolf past ook Zuid-Afrika in een rugzak.Is het leuk?

Alle “meereizenden” en wie nog aan het werk is - of juist weer gaat starten - lieve groeten, tot een later moment. [en meiden ..... tot snel!!]

Jan

Marja Noordermeer

Hi Jan en ALie

Nog een dag en dan vertrekken jullie eindelijk voor de vakantie waar jullie zo naar uitgekeken hebben.
Ik wil jullie graag een hele goede reis toewensen en een hele fijne vakantie samen met de meiden.
Zal voor zover ze er zullen zijn, met plezier jullie reisverhalen lezen (ja Jan op de zaak -:)
en zo jullie volgen op deze trip.

Ria van Wingerden

Leuk om over de voorbereidingen te lezen. Ik wil jullie graag blijven volgen.
Goede reis gewenst en geniet van het weerzien met de dochters!

Gert Roos

hé Bonen ik heb het laatste bericht gelezen en we wensen jullie een mooie en veilige reis en een fijn weerzien met de dochters maak het goed en tot het volgende bericht

Joyce Wieme

Ha Jan en Alie,

En al veel beesten gespot? Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's!
Even jullie kort via deze weg op de hoogte houden van het gebeuren in Hooge Zwaluwe. Hier gaat alles prima. Het werken is wel weer wennen, maar ik heb er wel veel zin in. Met Eveline gaat het op het kinderdagverblijf heel goed.

Geniet er van!

Janny Verduin

Via oma (Janne-Marie) heb ik de gekopieerde versie van jullie verslag tot zover gelezen.
Geniet maar fijn samen met E. en A.
Liefs Janny

Johan Verduin

Hallo Jan en Alie,

Het is wel leuk om jullie reisverslag te lezen, maar wij kennen jullie niet. We wensen jullie nog een hele fijne tijd in Zuid Afrika. Ons mail adres is: j.verduin@chello.nl. Met vriendelijke groet, Johan en Machteld Verduin, Alkmaar.